Na een succesvolle opera l’Elisir d’amore slaan UMA Kamerorkest (Stichting Utrechtse Muziekacademie) en operakoor Bel Canto opnieuw de handen ineen, ditmaal voor een uitvoering van Ein Deutsches Requiem. Deze keer is niet gekozen voor een opera, maar voor een requiem, wat een unicum is voor Bel Canto. Tevens gaat Bel Canto voor deze uitvoering een unieke samenwerking aan met Ropera aan de Maas.
Operakoor Bel Canto heeft de traditie om tweejaarlijks, in samenwerking met UMA Kamerorkest geënsceneerde uitvoeringen van opera’s op de planken te zetten. Bel Canto en UMA hebben gewerkt aan onder anderen Carmen (Bizet), Giovanna d’Arco, Macbeth, Aida, Nabucco (Verdi), Turandot (Puccini) en L’Elisir d’amore (Donizetti). Nu dus Ein Deutsches Requiem onder leiding van Marco Bons, muzikaal leider van UMA, en tevens dirigent van Bel Canto en Ropera aan de Maas.
Ein Deutsches Requiem is een groot werk voor koor, solisten en symfonieorkest gecomponeerd door de Duitse componist Johannes Brahms tussen 1865 en 1868. Het is geestelijke muziek, maar zonder liturgische teksten. Het bestaat uit zeven delen.
Ein Deutsches Requiem is geen treurmuziek. De centrale gedachte van het werk is niet de eeuwige rust van de overledenen, maar voor alles de troost voor degenen die het leed dragen, muziek dus voor de levenden. Zo begint Brahms' requiem met de tekst "Selig sind, die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden" ("Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden") (Matteüs 5:4)